شعرخوانی زیبای پیمان طالبی در سوگ شهادت امام حسن/ ارادتم به بانوی بزرگ کربلا با تنفر از یک زن در مدینه شکل گرفت!
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۳۰۱۳۳۷
پیمان طالبی شاعر آیینی کشورمان با حضور در ویژه برنامه "کریمانه" خبرگزاری تسنیم ماجرای ارادتش به بانوی بزرگ کربلا را بازگو کرد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، پیمان طالبی، شاعر آیینی نام آشنای کشورمان مهمان ویژه برنامه "کریمانه" خبرگزاری تسنیم به مناسبت شهادت مظلومانه امام حسن علیهالسلام بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در زیر این شعرخوانی و گفتوگو را به صورت متن و ویدئو از نظر میگذرانید:
نَه اینکه حرف تو باشد نَه اینکه حرف من است
حسین گفتن ما از عنایت حسن است
یکی مدینه یکی کربلا به ظاهر، لیک
حکایت دو برادر، دو روح و یک بدن است
مدینه رفته که با مجتبی شود محشور
به کربلا برسد با حسین هموطن است
که گفته صلح به معنای ترس از جنگ است
که گفته رزم، توان یکی از این دو تن است
نه هر که لایق خونین بدن شدن بوده است
نه هر غریب سزاوار خون جگر شدن است
تفاوتی است میان رباب با جَعدِه
که فرق این دو برادر زِ فرق این دو زن است
گمان کنم به دلیل همین تفاوت نیز
میان این دو برادر غریبتر حسن است
اگر غلط نکنم من به احترام حسین
به روز حشر حسن هم شهید بی کفن است
تسنیم: بسیاری از پیرغلامان و ذاکران اهل بیت علیهماالسلام در روضهها و سخنان خود اشاره میکنند که زندگی امام حسن علیه السلام رموز ناگفته بسیار زیادی دارد؛ شما به عنوان یک شاعر آیینی این رمز و راز را در چه چیزی میبینید:
زندگی امام حسن زمینهساز فهم سیره معصومین است
پیمان طالبی: زندگی امام حسن علیه السلام دارای ابعاد بسیار مختلفی است و به نظرم یکی از مهمترین اصول برای فهمیدن زندگی و سیره معصومین علیهماالسلام نگاه به زندگی ایشان و همان ماجرای صلح با معاویه است. از این منظر اتفاقات مختلفی در زندگی ایشان وجود دارد که قابل بررسی کردن است. البته هر کس نظری دارد اما چیزی که برای من در این شعر نمود پیدا کرد، موضوع «غربت» ایشان بود. هر جایی روایتی میبینید که ردپایی از امام حسن و امام حسین دیده میشود، موضوع غربت امام حسن علیه السلام پررنگ است. به قول آقای محمد سهرابی که میگفت: «دو کوه است، ولی کوه بیصدا حسن است.»
ثواب عظیم گریه بر مصائب امام حسن
یک نکته خیلی برایم جالب است؛ از حضرت زهرا سلام الله علیها روایت داریم که گریهکنان بر پسرم حسن، روز قیامت گریان نخواهند بود، این نقل، خیلی حرف دارد و نشاندهنده نوعی اعجاز است. ما گریهکنان زیادی بر امام حسین داریم اما چرا باید چنین روایتی را برای امام حسن داشته باشیم.
- با این حال عدهای صلح امام حسن را در برابر رشادت امام حسین در صحرای کربلا میدانند.
واقعاً فرقی میان اهل بیت نیست و اگر قائل به این هستیم که ایشان در منزل خود غریب بودهاند، شاید به همین شکل برای امام حسین علیه السلام تکرار نشده باشد اما به شکل دیگری در ماجرای کربلا تکرار شده است. همچنین این اتفاق درباره پیامبر اسلام، امام رضا علیه السلام و ... به اشکال دیگری وجود داشته است. در حقیقت، همانطور که تمام اهل بیت از حیث محبت، شجاعت و ... در عالیترین حد بشریت قرار دارند، بدون شک از حیث غربت و مظلومیت نیز در بالاترین حد قرار داشتند.
ما نمیتوانیم بگوییم چون امام حسین علیه السلام در کربلا رشادتی را خلق کرد که تاریخ مقهور خود کرد، پس امام حسن علیهالسلام از شجاعت و رشادت بیبهره است. اصلاً چنین حرفی درست نیست. موقعیتهای زمانی آنان با یکدیگر متفاوت است وگرنه غربت در زندگی همه اهل بیت جاری است.
- به نظر شما چرا این موضوع کمتر در رسانهها و هیئات بیان میشود؟
دستگاه تبلیغی ما در بیان رشادت امام حسن ضعیف کمفروشی کرده است!
به نظرم این موضوع به دلیل کمکاری ماست. کمکاری هر کسی که نقشی در تبلیغ داشته و رسانهای برای بیان مظلومیت اهل بیت به شمار میرفته است. اگر منِ شاعر، آن سخنران و مداح و ... کمکاری نمیکردم و محتوای معرفتی لازم با موضوع امام حسن علیه السلام را به درستی به مخاطب انتقال میدادم امروز این مشکل به وجود نمیآمد. برهمین اساس میتوان گفت هر کس براساس سهمی که داشته و ایفا نکرده است، بازخواست خواهد شد. میپرسند که چرا میتوانستی شعر خوب برای امام حسن بگویی اما نگفتی؟
بگذارید مثالی بزنم؛ بخش مهمی از شعر رضوی ما در دهههای گذشته منحصر به گنبد، گلدسته و زیارت شده است اما باید دقت داشت که زندگی ایشان درس بزرگی برای همه ماست که بدان کمتر توجه شده است. شاعران کمی داریم که درباره طب الرضا یا حدیث سلسله الذهب شعر گفته باشد. به نظرم اگر قوه خلاقانه شعر به عنوان یک موهبت به ما اعطا شده است، باید در راه اهل بیت و به درستی خرج شود و اگر این اتفاق رخ ندهد، بازخواست خواهیم شد.
- درباره شعری که خوانید بگویید، مقایسهای بین همسران امام حسن و امام حسین داشتید
سالهاست زندگیام بیمه حضرت رباب است
بنده ارادت بسیار زیادی به حضرت رباب علیه السلام دارم و سالهاست که تمام زندگیام بیمه ایشان است. ارادت بنده به ایشان از همین شعر آغاز شد. مقایسه بین همسران امام حسن و امام حسین علیه السلام به ذهنم رسید و همین مضمون تبدیل به این شعر شد و نتیجهاش دقیقشدن من در زندگی حضرت رباب بود.
در حقیقت زمانی که این شعر را گفتم، شخصیت این بانوی بزرگ مورد توجهم قرار گرفت و درگیر ایشان شدم. خاطرم هست در یک دورهای از همه میخواستم که هر چیزی درباره حضرت رباب خواندند را برایم بفرستند. هر کدام از دوستان من که سری در کتابهای تاریخی داشتند، میدانستند که من دنبال چه مضامینی درباره ایشان هستم و مطالبی که با این محتوا پیدا میکردند را برایم میفرستادند. اکنون گنجینه عظیمی از این روایتها در منزلم دارم.
تکیه تسنیم| ترسیم "معشوق"، جای توصیف "معصوم" را گرفته است!/ «پیچیده شمیمت همه جا ای تن بی سر» را برای امام حسین نسروده بودم! + فیلمتکیه تسنیم| واکنش محمود کریمی به شعری که توبه "حضرت حر" را عاشقانه توصیف کرد!/ صرافان: عاشورا، بزرگترین تابلوی عاشقانه عالم است + فیلمتکیه تسنیم| درد و دلهای سوزناک دخترانه 3 ساله کربلا با پدر + فیلمانتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: امام حسین ع امام حسن ع ماه صفر شعر امام حسین ع امام حسن ع ماه صفر شعر امام حسن علیه السلام زندگی امام حسن امام حسین برای امام حضرت رباب اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۳۰۱۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
روایت هجرت اجباری ابوالرضا(ع) از مدینه به عراق
امروز بیستم ماه شوال(۲۰ اردیبهشت) مصادف است با سالروز تبعید حضرت امام موسی کاظم(ع) از مدینه به عراق. ما به همین مناسبت به سراغ دکتر مرتضی انفرادی، پژوهشگر گروه مطالعات اجتماعی اعتاب مقدس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی رفتیم و در مجالی کوتاه درباره این هجرت با وی گفتوگو کردیم که اینک پیش روی شماست.
جناب آقای دکتر انفرادی، ما در تاریخ اسلام برای پیامبر اکرم(ص) هم با این موضوع روبه رو هستیم، درست است؟
بله همانطور که اشاره کردید، این مسئله حتی برای پیامبر عظیم الشأن اسلام(ص) نیز صورت گرفت و ایشان با توجه به مقتضیات زمان، از مکه هجرت و به شهر یثرب که بعداً به مدینه النبی (ص) شهرت یافت، مهاجرت فرمودند.
لطفا درباره معنای این هجرت هم توضیح دهید و بفرمایید در زندگی اهل بیت(ع) از چه زمانی آغاز شد؟
هجرت اجباری و سفر از روی اکراه در زبان عربی با عبارت "اِشخاص" بیان میشود و در زندگی اهل بیت(ع) بهجز دوران اسارت ایشان در واقعه کربلا، به طور مشخص از امام کاظم(ع) شروع شد، به عبارتی زمانی که امام رضا(ع) در عنفوان جوانی و در سن 31 سالگی به سر میبردند شاهد دستگیری و تبعید پدر ارجمند و بزرگوارشان از مدینه به عراق بودند.
بیستمین روز از ماه شوال بنابر نقل بسیاری از اخبار تاریخی مصادف است با سالروز این واقعه که در سال 179 هجری قمری روی داده است. در واقع این هجرت و سفر اجباری از امام کاظم(ع) آغاز شد و برای فرزندان ایشان ادامه یافت. در این باره بفرمایید.
بله، الزام به ترک وطن و سفر اجباری برای خاندان پیامبر از امام کاظم(ع) آغاز و این موضوع برای فرزند برومندشان امام رضا(ع) و نیز ابناء الرضا شامل امام جواد(ع)، امام هادی(ع)، امام عسکری(ع) ادامه یافت به همین دلیل است که مشاهد مشرفه و حرمهای مطهر این بزرگواران از مدینهالنبی فاصله زیادی دارد.
جناب انفرادی بفرمائید مطالعه منابع تاریخی درباره دستگیری و تبعید حضرت امام موسی کاظم(ع)، ما را با چه عللی مواجه میکند؟
در خصوص دستگیری و تبعید امام کاظم(ع)علتهای متعددی بیان شده است، نخست اینکه ایشان فرزند امام صادق(ع) بودند که آن حضرت توانستند با برگزاری کرسیهای علمی، هویت ناب اسلامی را در تمام جهان اسلام گسترش دهند و این موضوع برای دستگاه حاکمیت ناخوشایند بود.
همچنین امام کاظم(ع) با پایهگذاری شبکه وکالت و ارسال نمایندگان باعث شده بود که سردمداران حکومت در تنگنای سیاسی و اجتماعی قرار بگیرند. علت دیگر این است که حسادت به جایگاه رفیع و مقام والای امام، از سوی برخی از نزدیکان و خاندان به طور خاص برادرزاده امام کاظم(ع) به نام محمد بن اسماعیل، سبب شد که آنها نزد خلیفه از امام بدگویی کنند و سبب برانگیختگی کینه خلیفه شوند. از این رو خلیفه عباسی، امام کاظم(ع) را از مدینه به عراق و به شهر بصره تبعید و به مدت یکسال در آنجا زندانی کرد و سپس ایشان را از بصره به بغداد منتقل و در همان شهر به شهادت رساند که حرم مطهر ایشان امروز در کاظمین مطاف بسیاری ازعاشقان خاندان عصمت و طهارت(ع) است.