Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس کانون شاعران آئینی استان قم با اشاره به اینکه از مداحان خواهش می کنیم شعری که پیام ندارد را نخوانند، گفت: حرکت امام حسین(ع) در کربلا جنبه اعتقادی، سیاسی و حماسی داشت و اربعین یک حرکت سیاسی جامع و توفنده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از قم فردا، استاد غلامرضا فلاح در میزگرد نهضت عاشورا و اجتماع میلیونی اربعین حسینی که در دفتر پایگاه خبری تحلیلی قم فردا برگزار شد با اشاره به هدف امام حسین(ع) در قیام عاشورا اظهار داشت: در خصوص امام حسین(ع) و حرکتی که سیدالشهدا برای قیام انجام دادند دقیقا یک حرکت محاسبه شده بود و ما نمی توانیم حرکت را صرفا برای یک گزینه و هدف تعریف کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حرکت امام حسین(ع) در کربلا جنبه اعتقادی، سیاسی و حماسی داشت
وی ادامه داد: حرکت امام حسین(ع) در کربلا یک حرکت اعتقادی، سیاسی و حماسی بود.
رئیس کانون شاعران آئینی استان قم افزود: این حرکت از این جهت اعتقادی بود که امام حسین(ع) برای امربه معروف و نهی از منکر و اصلاح امور امت اسلامی و به عنون اینکه پیشوای مسلمین و شیعیان بودند حرکت کردند.
وی اضافه کرد: این حرکت از آن جهت سیاسی بود که پس از پیامبر(ص) به وصیت او توجه نشد و حق امیرالمومنین(ع) را با سیاستی که برخواسته از تزویر و عوام فریبی بود از بین بردند و کسانی بر مسلمین حکومت کردند که برای حکومت اسلامی مناسب نبودند.
استاد فلاح ادامه داد: معاویه فردی زیرک بود و عوام فریبی را رعایت می کرد اما یزید این گونه نبود و بین مردم بسیار منفور بود. از همین رو مردم به امام حسین(ع) نامه نوشتن و از او دعوت کردند. امام هم دید اگر فعالیت های یزید ادامه پیدا کند چیزی از اسلام باقی نخواهد ماند. امام حسین(ع) با اهلبیت خود امدند که مردم نگویند برای جنگ و حکومت آمده است.
وی تصریح کرد: این حرکت حماسی بود چرا که وقتی حرکتی انجام شود و خانواده و یارانی مورد خطر قرار بگیرند پیداست که حماسه ای رخ خواهد داد و افرادی برای خونخواهی به هم خواهند پیوست. وقتی امام حسین(ع) شهید شدند تازه کار شروع شد و آن گونه دستگاه یزید را نابود کردند .
رئیس کانون شاعران آئینی استان قم با اشاره به نقش هنرمندان مخصوصا شاعران در ماندگاری و ترویج واقعه عاشورا، گفت: رسانه ای که با هنر آمیخته است شعر است که این مسئله را بارها و بارها رهبر معظم انقلاب فرموده اند.
ماندگاری عاشورا و کربلا با شور، شعور و شعار
وی خاطرنشان کرد: برای جنبه حرکت امام حسین سه گزینه اعتقادی، سیاسی و حماسی را ذکر کردم. سه گزینه دیگر پیش روی امت اسلامی است که باید پس از عاشورا و کربلا پیگیری می شد. سه گزینه شور، شعور و شعار است. هر سه این گزینه ایجاد یک حرکت توفنده و یک حماس ماندگار پس از عاشورا را شکل می داد.
فلاح ادامه داد: شور یک حرکت برخواسته از فعل و انفعالات درونی انسان است. شور یک انقلاب درونی شکل می دهد.کسانی که پیرو خط حضرت زینب(س)، پیامبر کربلا که پیام عاشورا و امام حسین را منتقل کرد باید شکل می دادند. باید کسانی که در این حیطه هستند پیام عاشورا را در قالب های مختلف منتقل کنند.
شعار حماس ساز از شور و شعور گرفته شده است
وی گفت: شعور باید همراه این شور باشد. وقتی این دو باهم عجین شود از آن شعار به وجود می آید. شعاری که از این دو برخواسته باشد قطعا آن شعار حماس ساز خواهد بود و ماندگاری را شکل خواهد داد.
رئیس کانون شاعران آئینی استان قم با اشاره به اینکه این وظیفه مداحان و شاعران بوده است، گفت: مداح باید اثر شاعر را بخواند. مداح باید شعر و مقتل و روایات را بخواند. اما آن چیزی که در نهاد مردم اثر فوری می گذارد بر گرفته از این 6گزینه گفته شده است.

 

مداحان خواهش می کنیم شعری که پیام ندارد را نخوانند
وی گفت: از برخی شاعران و مداحان خواهش می کنیم شعری که پیام ندارد نخوانند. ما مخالف شعر عاطفی نیستیم، اصلا محرم و صفر با شعر عاطفی عجین است باید خوانده شود اما شعر باید پیام داشته باشد. شعر باید به مسائل روز و روزگار امروز هم بپردازد. اگر این گونه نباشد مداح سکولار می شود. سکولار یعنی اینکه به سیاست کاری نداشته باشد ما نمی توانیم به این مسائل کاری نداشته باشیم.
شاعران اثری با پیام تولید کنند/ شعر یک رسانه قوی اجتماعی، سیاسی و اعتقادی است
استاد فلاح گفت: شاعران آئینی باید شعر و اثری را تولید کنند که پیام داشته باشد در غیر این صورت نه تنها یک شعر ولایی نیست مطمئن باشید جفا کرده ایم چرا که آن مداح شعر مرا خواهد خواند. شعر یک رسانه قوی اجتماعی، سیاسی و اعتقادی است و یک شعار، شکل دهنده این موضوع است.
رئیس کانون شاعران آئینی استان قم با اشاره به اقداماتی که باید انجام شود تا نسل جوان اهداف فرهنگ عاشورا را بشناسند و در این مسیر استوار باشند، گفت: تببین فرهنگ عاشورا باید انجام شود. رهبر معظم انقلاب به جهاد تبیین اشاره کرده اند که باید در این مسیر هم این اتفاق رخ دهد.
باید فرهنگ عاشورا تبیین شود
وی اضافه کرد: برای اینکه جوانان در این مسیر قرار بگیرند و به سمت فرهنگ عاشورا سوق پیدا کنند و در این مسیر موفق باشند باید فرهنگ عاشورا تبیین شود. در این مسیر می توانیم با استفاده از فعالیت های هنری مانند شعر، عکس و... در وجود یک جوان انقلاب ایجاد کنیم.
استاد فلاح عنوان کرد: فرهنگ عاشورا باید تبیین شود آن هم جهاد گونه و در این فرهنگ هنر نقش اول را داشته باشد. هنر می تواند شعر، مداحی، عکاسی، کلیپ و... باشد این ها موجب می شود این فرهنگ شکل بگیرد.
اربعین یک حرکت سیاسی جامع و توفنده است
وی با اشاره به اینکه اربعین یک حرکت سیاسی جامع و توفنده است، افزود: دشمنان یکسال تلاش می کنند که بین شیعه و سنی تفرقه ایجاد کنند اما با یک حرکت اربعینی همه این نقش ها از بین می رود.
قم یک پایگاه جدی برای شعر آئینی کشور است
رئیس کانون شاعران آئینی استان قم با اشاره به اینکه قم یک پایگاه جدی برای شعر آئینی کشور است، ابراز داشت: استاد مجاهدی در این مسیر زحمت های بسیاری کشیده است. شعر آئینی قم در کشور پرچم دار است.
وی ادامه داد:شعر یک رسانه است و یک رسانه تاثیر خود را بر روی هر دائقه ای و هر مسلکی می گذارد.
استاد فلاح افزود: همه ما موظف به تکلیف هستیم امروز وظیفه و تکلیف ما مشخص است و هیچ بهانه ای پذیرفته نیست بهترین راه استفاده از پیام های رهبری و وصیت نامه شهدا و بزرگان دینی است.
وی گفت: بسیاری از اتفاقاتی که در اربعین و هیئت ها و مجالس اهلبیت(ع) رخ می دهد به دلیل عشق به امام حسین و عشق به عاشورا است. ما وظیفه داریم به اطاعت از فرامین خورشید جهان تاب مقام معظم رهبری که امیدواریم این پرچم را به مولا صاحب الزمان برسانند.
 
انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: حرکت امام حسین ع سیاسی و حماسی فرهنگ عاشورا استاد فلاح یک رسانه یک حرکت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۹۰۰۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری علم و فناوری آنا، میترا امین لو، مدیر كانون مدیریت دارایی‌های فكری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری در یک مصاحبه رادیویی اظهار كرد: مالكیت فكری در دنیا از دو قرن پیش بر اساس مسئله اقتصاد شكل گرفته و بنابراین ارزش اقتصادی دارد.

مدیر كانون مدیریت دارایی‌های فكری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: تحولات جدی كه در حوزه فناوری و نوآوری ایجاد شده توجه فناوران و دانشگاهیان را به این موضوع جلب كرده اما گاهی در برخی حوزه‌ها توجه به این بخش بیش از حد شده و جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است.

این مقام مسئول خاطرنشان كرد: مالكیت فكری در سال‌های اخیر فقط به سمت اختراعات حركت كرده و در اختراعات هم فقط به موضوع ثبت توجه شده است.

امین لو با اشاره به اینكه قانون مالكیت صنعتی هنوز بعد از ۱۶ سال در مجلس به تصویب نرسیده است افزود: با الحاق قانون جامع کپی‌رایت به قانون مالكیت صنعتی، روند كار به‌شدت كند شد و متأسفانه قانون کپی‌رایت نیز به‌طور كامل متوقف شد.

وی در این باره افزود:  ما در حال حاضر در یك سری حوزه‌ها از جمله انیمیشن و فیلم و نشر ادبی مزیت‌های رقابتی جدی پیدا كردیم و این در حالی است كه نه تنها قانون ملی پاسخگو نیست بلكه هیچ به روزرسانی هم صورت نگرفته است.

مدیر كانون مدیریت دارایی‌های فكری معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: بحث مالكیت فكری، قوانین سرزمینی دارد یعنی همه كشورها قانون ملی خودشان را دارند اما یك سری كنوانسیون‌ها هم شكل گرفته تا همگرایی را زیاد كنند و به همین دلیل برخی كشورها به كنوانسیون‌های بین‌المللی پیوستند.

امین لو با بیان اینكه تقریباً همه كشورهای دنیا به كنوانسیون برن پیوستند افزود: در حال حاضر فقط ایران و چند كشور معدود به این كنوانسیون نپیوستند و این در شرایطی است كه بستر فضای مجازی هم ایجاد شده و آثار به‌صورت برخط در فضای مجازی وجود دارد و فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی و بلاكچین نیز قوانین حقوق کپی‌رایت و مالكیت صنعتی را تغییر داده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اجلاسیه سرداران و شهدای کهگیلویه به جهان مخابره می شود
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • کُرسی آینده‌پژوهی یونسکو به قزوین آمد
  • عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • انسجام فکری و تشکیلاتی لازمه تأثیرگذاری شوراها است
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • مریم خمینی نوه امام در خارج از کشور چه کاره است؟
  • رویکرد سپاه کردستان اعتقادی است
  • کتاب «رازهای زیارت اربعین» روانه بازار نشر شد